Sollo B.V., voorheen opererend onder de naam ESS Zonnepanelen B.V., is op 11 maart 2025 failliet verklaard. De onderneming was actief in de verkoop en installatie van zonnepanelen en warmtepompen voor particulieren, en positioneerde zich jarenlang als een betrouwbare speler binnen de duurzame energiesector. Het faillissement heeft veel klanten verrast en met vragen achtergelaten.
In dit artikel leggen we uit wat er precies is gebeurd, wat de gevolgen zijn voor bestaande klanten en hoe Zonnepanelen Servicepunt ondersteuning kan bieden.
Sollo B.V. was gevestigd in Geleen en werd opgericht in december 2017. Het bedrijf richtte zich op de snelgroeiende markt van zonne-energie en breidde zijn diensten uit met warmtepompen. Ondanks deze uitbreiding en een redelijke omzet van €1,85 miljoen in 2024, draaide het bedrijf datzelfde jaar een verlies van bijna een half miljoen euro. Kort voor het zonnepanelen faillissement was de huur van het bedrijfspand al opgezegd, wat een aanwijzing was dat het financieel niet goed ging.
Volgens de curator was de oorzaak van het faillissement gelegen in de structurele neergang van de particuliere zonnepanelenmarkt. Die werd veroorzaakt door opeenvolgende wijzigingen in overheidsbeleid, waaronder onzekerheid over de salderingsregeling en strengere regels rondom teruglevering van stroom.
Door het plotselinge wegvallen van nieuwe opdrachten kwam Sollo B.V. in een neerwaartse spiraal terecht en kon het bedrijf niet langer aan zijn financiële verplichtingen voldoen. De directie besloot daarom zelf het faillissement aan te vragen, om verdere schade te beperken.
In de nasleep van het faillissement is onderzocht of een overname of doorstart van (delen van) het bedrijf mogelijk was. Hoewel er wel interesse was van enkele partijen, met name voor de voorraad en klantgegevens, is dit niet uitgegroeid tot een concrete overname.
De redenen hiervoor lagen onder andere in juridische beperkingen, privacyregels en de beperkte financiële waarde van de resterende activa. Voor klanten betekent dit dat zij geen voortzetting van dienstverlening kunnen verwachten en zelf op zoek moeten naar een nieuwe servicepartner.
Op dit moment is niet duidelijk of Sollo B.V. was aangesloten bij een garantiefonds zoals het SGZE (Stichting Garantiefonds ZonneEnergie). Indien dit wél het geval is, kunnen klanten in sommige gevallen aanspraak maken op herstel of vervanging van onderdelen.
Toch zijn deze regelingen vaak beperkt in dekking en geldt het niet voor onafgeronde installaties of algemene servicebehoeften. Daarom is het belangrijk dat klanten zelf in actie komen om hun zonne-energiesysteem operationeel te houden.
Andere faillissementen:
Wanneer uw installateur failliet is, kan dat zorgen voor veel onzekerheid. Uw zonnepanelen blijven in principe werken, maar service, monitoring en garantie vallen weg. Dit zijn enkele belangrijke stappen die u nu kunt ondernemen:
De servicecontracten en onderhoudsbeurten die u mogelijk met Sollo B.V. had afgesloten, zijn niet langer geldig. Dit kan op termijn leiden tot prestatieverlies van het systeem of technische defecten die niet worden verholpen. Daarom is het verstandig om tijdig een nieuwe partij in te schakelen voor inspectie, onderhoud en reparaties.
Bij het faillissement vervalt de installatiegarantie. Deze garantie betreft onder meer fouten bij plaatsing, onjuiste bekabeling of constructiefouten. Hoewel productgaranties van fabrikanten vaak blijven gelden, moet u voor de afhandeling daarvan een andere installateur inschakelen. In sommige gevallen vereist de fabrikant dat een erkend installateur de claim ondersteunt.
Sollo B.V. bood mogelijk een monitoringsdienst aan, waarmee u de prestaties van uw installatie via een app of platform kon volgen. Als deze dienst gekoppeld was aan de server of licentie van Sollo, functioneert deze mogelijk niet meer. Hierdoor loopt u risico op opbrengstverlies door onopgemerkte storingen. Een nieuwe installateur kan helpen uw monitoring opnieuw in te stellen.
Bij Zonnepanelen Servicepunt begrijpen we hoe frustrerend het is als uw installateur failliet gaat. Daarom helpen wij klanten van failliete bedrijven zoals Sollo B.V. met het veiligstellen en optimaliseren van hun zonne-energiesysteem. Wij zorgen ervoor dat u geen rendement verliest én dat u geholpen wordt bij technische problemen.
Onze systemen detecteren storingen vroegtijdig. We nemen contact met u op zodra er afwijkingen worden gesignaleerd en grijpen snel in om de prestaties te herstellen.
Indien uw systeem binnen de fabrieksgarantie valt, vervangen wij defecte onderdelen kosteloos. U betaalt alleen voor onderdelen die buiten de garantie vallen of waarvoor geen dekking meer geldt.
Door regelmatige inspectie en onderhoud zorgen wij dat uw installatie in topconditie blijft. We controleren niet alleen de panelen, maar ook de bekabeling, omvormers en bevestigingsmaterialen.
De klantbeoordelingen van Sollo B.V. – en daarvoor ESS Zonnepanelen – laten een gemengd beeld zien. Waar sommige klanten tevreden waren over de snelle plaatsing en de vriendelijke monteurs, zijn er ook veel signalen van onduidelijke communicatie, slecht opgevolgde klachten en gebrekkige nazorg.
De eerste indruk van het bedrijf was vaak positief: heldere offertes, snelle planning en deskundig ogend personeel. Maar zodra er problemen opdoken na de installatie, veranderde het beeld bij veel klanten snel.
Zo zijn er klanten die aangeven dat Sollo niet of nauwelijks reageerde op e-mails of telefoontjes wanneer er sprake was van een storing of schade, terwijl ze bij de verkoopfase juist bijzonder proactief waren. Anderen merkten dat er geen duidelijke afspraken op papier stonden over garantie, wat leidde tot discussies en onverwachte kosten achteraf.
Wilt u zekerheid over uw zonne-energiesysteem, ook wanneer uw oorspronkelijke installateur niet meer actief is? Met het Serviceplan van Zonnepanelen Servicepunt bent u verzekerd van monitoring, onderhoud en garantieafhandeling. Voor een vast maandelijks bedrag heeft u nergens meer omkijken naar. Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe wij u kunnen helpen!
Als eigenaar van een zonnesysteem wilt u het beste uit de zon halen. Daarom kunt u zich bij ons aanmelden voor een Service & Onderhoud abonnement.
Dit geeft u de zekerheid dat uw zonnepanelen doen wat ze moeten doen en alles uit de zon halen. En dat problemen snel verholpen worden als die zich toch voordoen. Dat kan met een Service & Onderhoud abonnement.
Iris Sanderink05/11/2025 Datum/ tijd met ze afgesproken dat ze zouden komen voor kleine reparatie . Helaas no show.. kan an sich gebeuren, niet zoveel moeite mee. Wel vind ik het vervelend dat ik 4 keer heb gebeld, maar word niet teruggebeld door degene die erover gaat. Ook geen enkele reactie op gestuurde mail. Toevoeging: 1.5 Week of zo later alsnog gebeld door hun, zijn inmiddels ook langs geweest, waarbij ze ook aangaven dat dit zo niet hoorde te gaan, en zo op t oog lijken ze goed werk te hebben geleverd, bedankt Len, 👍 Guy Reinards15/10/2025 B. K03/10/2025 Ze hebben mij goed geholpen en kosten bespaard!! Goede service!! Johan17/09/2025 1 zonnepaneel was bij ons kapot gegaan doordat er een steen was opgevallen en nu? Bedrijf wat geïnstalleerd had is failliet.Na veel bellen en op internet en geen gelijkwaardig zonnepaneel te kunnen vinden uiteindelijk terrecht gekomen bij Zonnepanelen servicepunt.Dit bedrijf heeft zeker meegedacht en alles naar behoren opgelost en tuurlijk klein contract afgesloten voor de toekomst.Lucas bedankt voor hulp en meedenken.En Milan /Jaydee top monteurs en erg vriendelijk nogmaals dank. James Haasnoot08/09/2025 Ik heb sinds 2022 5panelen geplaatst door wat achteraf een cowboy bleek: Boon Duurzaamheid (plaatselijk bedrijf met goede referenties....?!?). Dit contact liep vanaf het begin stroef, ik heb gemeend een negatieve review te plaatsen, die met de "co-owner" van het bedrijf in der minne werd geschikt. Deze man blijkt vroeger een meubelschuur te hebben gehad..... Blijken achteraf mijn zonnepanelen en omvormer (GoodWe) niet geregistreerd te zijn en nog later kreeg ik duidelijkheid dat Boon Duurzaamheid meer klanten besodemieterd heeft!?? Met hulp vanuit Seniorweb en ZPS is mijn systeem opnieuw ingesteld, zonder dat een onderhoudstraject noodzakelijk werd geacht. Nu heb ik een vorm van monitoring en kan ik zo nodig deskundig advies en/of ondersteuning krijgen. Robin Magendans05/09/2025 Hellen van Meene02/09/2025 Het bedrijf waar wij de zonnepanelen hebben laten installeren is helaas ook failliet gegaan. In die tijd was er een paneel defect geraakt. Zsp was het bedrijf die vanuit het faillissementen eenmalig de service zou uitvoeren. Nu is er helaas een ander paneel defect en wij besloten om zsp als onderhouds bedrijf terug te vragen . Dan blijkt de service toch het erg tegen te vallen. Je wordt gedwongen om een maandelijks service contract af te sluiten. Je betaald eerst 35 euro om het systeem over te dragen. Via email en telefonisch wordt er vrij dwingend aangestuurd om een contract te kiezen. Als je niet kiest voor een maandelijks service contract dan blijft het " doodstil" . Deze manier van bedrijfsvoering is vrij " aggressief" en niet erg klant vriendelijk. Het geeft ook weinig vertrouwen in het bedrijf qua service. Gewoon betalen voor de service die ze verlenen zou hetzelfde behandeld moeten worden als mensen die voor een vast contract kiezen. Blijkbaar zien zij het anders en krijg je alleen service bij een vast contract. Waarbij je het risico loopt dat je teveel betaald per maand omdat een paneel niet elk jaar stukgaat! Update: Een goed bedrijf is een bedrijf die oplossingsgericht werkt. Dat is dit bedrijf voor ons nu wel. De optimizer wordt verzorgd en straks zal het paneel weer werken. Ik heb mijn vertrouwen weer terug en ik hoop dat jullie op deze positieve weg door zullen gaan! anita claus30/07/2025 Prima serviceGoogle waardering: 4.4 van 5, gebaseerd op 83 recensies
Weten of een thuisbatterij past bij jouw situatie? Laat je e-mailadres achter om het e-book per mail te ontvangen. Of plan een energiescan in.