Dutch Solar Projects B.V., een bedrijf dat actief was in de zonne-energiesector en zich richtte op het begeleiden en realiseren van zonnepanelen projecten voor zakelijke klanten, is eind 2022 failliet verklaard.
Dit faillissement heeft veel klanten onzeker gemaakt over service, garantie en lopende projecten. In dit artikel leest u alles over het zonnepanelen faillissement en hoe Zonnepanelen Servicepunt kan helpen om de continuïteit van uw zonne-energiesysteem te waarborgen.
Dutch Solar Projects B.V., gevestigd in Doetinchem, werd opgericht in 2018 en richtte zich op duurzame energieoplossingen, met een sterke focus op zonnepanelen voor bedrijven. Het bedrijf kende in 2020 nog enige groei met een omzet van ruim €360.000 en een kleine winst, maar daarna verslechterde de financiële situatie snel.
De jaarrekeningen over 2021 en 2022 werden niet tijdig gedeponeerd en de curator gaf aan slechts beperkt toegang te hebben gekregen tot de administratie. Uiteindelijk verklaarde de rechtbank Gelderland Dutch Solar Projects op 29 november 2022 failliet.
Volgens het faillissementsverslag speelden interne conflicten tussen huidige en voormalige bestuurders een belangrijke rol bij het faillissement. Er was sprake van een gebrekkige overdracht van de administratie, financiële instabiliteit en het overhevelen van gelden naar gelieerde vennootschappen, waaronder Family Office B.V. Door deze combinatie van interne problemen en financiële tekorten kwam het bedrijf in grote problemen, wat uiteindelijk leidde tot het faillissement.
Na het faillissement onderzocht de curator of een overname of doorstart mogelijk was, maar dit bleek niet haalbaar. De activa waren zeer beperkt en bestonden vooral uit voorraad die direct bij klanten werd geleverd. Er is geen partij gevonden die het bedrijf of de klantenportefeuille wilde overnemen. Dit betekent dat klanten van Dutch Solar Projects zelf een nieuwe installateur moeten zoeken voor service, onderhoud en garantieafhandeling.
Dutch Solar Projects was niet aangesloten bij een erkendgarantiefondszoals SGZE. Hierdoor kunnen klanten geen beroep doen op een collectieve regeling voor herstel of ondersteuning bij defecten. Wel kunnen fabrieksgaranties op zonnepanelen en omvormers vaak nog geldig zijn, maar het zelf indienen van een garantieclaim kan ingewikkeld zijn. Fabrikanten vragen meestal om technische gegevens van de installatie en communiceren liever met erkende installateurs. Een nieuwe installateur kan u ondersteunen bij het beoordelen van uw systeem en het aanvragen van garantie bij de fabrikant.
Andere faillissementen:
Wanneer uw zonnepanelen installateur failliet gaat, is het belangrijk om actie te ondernemen zodat uw zonne-energiesysteem optimaal blijft functioneren. Dit zijn enkele belangrijke stappen:
Met het faillissement van Dutch Solar Projects zijn alle bestaande service- en onderhoudscontracten komen te vervallen. Eventuele storingen worden niet meer opgelost en gepland onderhoud wordt niet uitgevoerd. Dit kan leiden tot rendementsverlies of storingen die onopgemerkt blijven. Het is verstandig om snel een nieuwe installateur te vinden die deze taken kan overnemen en uw systeem in goede conditie kan houden.
De installatiegarantie die u mogelijk had bij Dutch Solar Projects is niet meer geldig sinds het faillissement. Problemen met de montage of aansluiting worden dus niet langer kosteloos opgelost. Fabrieksgaranties op onderdelen blijven vaak wel gelden, maar het zelf claimen van deze garantie kan lastig zijn. Een nieuwe installateur kan helpen bij het indienen van garantieclaims en het vervangen van defecte onderdelen.
Veel installateurs bieden monitoring diensten aan waarmee u de prestaties van uw zonnepanelen kunt volgen. Door het faillissement van Dutch Solar Projects zijn deze diensten gestopt. Zonder monitoring kunnen storingen en rendementsverlies onopgemerkt blijven. Laat een nieuwe installateur controleren of uw systeem nog wordt gemonitord en indien nodig een nieuwe monitoring oplossing instellen.
Bij Zonnepanelen Servicepunt begrijpen we hoe vervelend het is als uw installateur failliet gaat en u plotseling zonder ondersteuning zit. Wij helpen klanten van failliete bedrijven met een compleet pakket aan diensten om hun zonne-energiesysteem veilig en optimaal te laten functioneren.
Wij bieden 24/7 monitoring van uw systeem. Problemen worden vroegtijdig gedetecteerd en snel opgelost, zodat uw installatie optimaal blijft presteren en u verzekerd bent van een constante opbrengst.
Wanneer onderdelen defect raken binnen de fabrieksgarantieperiode, regelen wij kosteloze vervanging en nemen wij het contact met de fabrikant voor u uit handen. Zo hoeft u zich geen zorgen te maken over ingewikkelde garantie procedures of onverwachte kosten.
Met regelmatig onderhoud en snelle service verlengen wij de levensduur van uw zonnepanelen en blijft uw rendement hoog. Zo blijft uw investering in duurzame energie betrouwbaar en rendabel.
Met het serviceplan van Zonnepanelen Servicepunt bent u verzekerd van een goed werkend zonne-energiesysteem, zonder zorgen over onverwachte kosten of gebrek aan ondersteuning. Ons pakket biedt continu monitoring, preventief onderhoud en gratis garantie vervangingen voor een vast maandbedrag. Neem vandaag nog contact op en bescherm uw investering in zonne-energie.
Als eigenaar van een zonnesysteem wilt u het beste uit de zon halen. Daarom kunt u zich bij ons aanmelden voor een Service & Onderhoud abonnement.
Dit geeft u de zekerheid dat uw zonnepanelen doen wat ze moeten doen en alles uit de zon halen. En dat problemen snel verholpen worden als die zich toch voordoen. Dat kan met een Service & Onderhoud abonnement.
Iris Sanderink05/11/2025 Datum/ tijd met ze afgesproken dat ze zouden komen voor kleine reparatie . Helaas no show.. kan an sich gebeuren, niet zoveel moeite mee. Wel vind ik het vervelend dat ik 4 keer heb gebeld, maar word niet teruggebeld door degene die erover gaat. Ook geen enkele reactie op gestuurde mail. Toevoeging: 1.5 Week of zo later alsnog gebeld door hun, zijn inmiddels ook langs geweest, waarbij ze ook aangaven dat dit zo niet hoorde te gaan, en zo op t oog lijken ze goed werk te hebben geleverd, bedankt Len, 👍 Guy Reinards15/10/2025 B. K03/10/2025 Ze hebben mij goed geholpen en kosten bespaard!! Goede service!! Johan17/09/2025 1 zonnepaneel was bij ons kapot gegaan doordat er een steen was opgevallen en nu? Bedrijf wat geïnstalleerd had is failliet.Na veel bellen en op internet en geen gelijkwaardig zonnepaneel te kunnen vinden uiteindelijk terrecht gekomen bij Zonnepanelen servicepunt.Dit bedrijf heeft zeker meegedacht en alles naar behoren opgelost en tuurlijk klein contract afgesloten voor de toekomst.Lucas bedankt voor hulp en meedenken.En Milan /Jaydee top monteurs en erg vriendelijk nogmaals dank. James Haasnoot08/09/2025 Ik heb sinds 2022 5panelen geplaatst door wat achteraf een cowboy bleek: Boon Duurzaamheid (plaatselijk bedrijf met goede referenties....?!?). Dit contact liep vanaf het begin stroef, ik heb gemeend een negatieve review te plaatsen, die met de "co-owner" van het bedrijf in der minne werd geschikt. Deze man blijkt vroeger een meubelschuur te hebben gehad..... Blijken achteraf mijn zonnepanelen en omvormer (GoodWe) niet geregistreerd te zijn en nog later kreeg ik duidelijkheid dat Boon Duurzaamheid meer klanten besodemieterd heeft!?? Met hulp vanuit Seniorweb en ZPS is mijn systeem opnieuw ingesteld, zonder dat een onderhoudstraject noodzakelijk werd geacht. Nu heb ik een vorm van monitoring en kan ik zo nodig deskundig advies en/of ondersteuning krijgen. Robin Magendans05/09/2025 Hellen van Meene02/09/2025 Het bedrijf waar wij de zonnepanelen hebben laten installeren is helaas ook failliet gegaan. In die tijd was er een paneel defect geraakt. Zsp was het bedrijf die vanuit het faillissementen eenmalig de service zou uitvoeren. Nu is er helaas een ander paneel defect en wij besloten om zsp als onderhouds bedrijf terug te vragen . Dan blijkt de service toch het erg tegen te vallen. Je wordt gedwongen om een maandelijks service contract af te sluiten. Je betaald eerst 35 euro om het systeem over te dragen. Via email en telefonisch wordt er vrij dwingend aangestuurd om een contract te kiezen. Als je niet kiest voor een maandelijks service contract dan blijft het " doodstil" . Deze manier van bedrijfsvoering is vrij " aggressief" en niet erg klant vriendelijk. Het geeft ook weinig vertrouwen in het bedrijf qua service. Gewoon betalen voor de service die ze verlenen zou hetzelfde behandeld moeten worden als mensen die voor een vast contract kiezen. Blijkbaar zien zij het anders en krijg je alleen service bij een vast contract. Waarbij je het risico loopt dat je teveel betaald per maand omdat een paneel niet elk jaar stukgaat! Update: Een goed bedrijf is een bedrijf die oplossingsgericht werkt. Dat is dit bedrijf voor ons nu wel. De optimizer wordt verzorgd en straks zal het paneel weer werken. Ik heb mijn vertrouwen weer terug en ik hoop dat jullie op deze positieve weg door zullen gaan! anita claus30/07/2025 Prima serviceGoogle waardering: 4.4 van 5, gebaseerd op 83 recensies
Weten of een thuisbatterij past bij jouw situatie? Laat je e-mailadres achter om het e-book per mail te ontvangen. Of plan een energiescan in.