Dma B.V., actief onder de handelsnaam Vero Solar, was een onderneming die zich specialiseerde in de verkoop van zonnepanelen aan consumenten. Hoewel het bedrijf zelf geen installaties uitvoerde, fungeerde het als tussenpersoon tussen klant en installateur. Dma B.V. richtte zich met name op acquisitie via online kanalen en betaalde leads.
Klanten ontvingen na een intakegesprek een aanbod, waarna de installatie werd uitbesteed aan externe partijen. In juli 2024 werd Dma B.V. failliet verklaard, tot schrik van tientallen klanten die al betaald hadden, maar nog geen installatie hadden ontvangen. In dit artikel leggen we uit wat er is gebeurd, wat u als klant kunt doen, en hoe Zonnepanelen Servicepunt kan helpen.
Dma B.V., gevestigd in Enschede, hield zich bezig met het adviseren over zonne-energie en het verkopen van zonnepanelen aan particulieren. De daadwerkelijke levering en installatie werd uitbesteed aan andere bedrijven. Werknemers van Dma B.V. verzorgden het verkoopproces en sloten overeenkomsten met consumenten. De onderneming maakte gebruik van betaalde leads om potentiële klanten te benaderen.
In juli 2024 werd Dma B.V. failliet verklaard. Aanleiding voor het faillissement was een sterk terugvallende vraag naar zonnepanelen, veroorzaakt door politieke onzekerheid rond de salderingsregeling en toenemende terugleverkosten.
Hoewel begin 2024 de markt zich leek te herstellen, zorgden nieuwe aankondigingen over het afschaffen van de salderingsregeling per 2027 en aanvullende terugleverheffingen opnieuw voor een stevige daling van de vraag. Hierdoor kon het bedrijf zijn vaste lasten niet meer dekken, wat leidde tot de uiteindelijke ondergang.
Een overname of doorstart is uitgebleven. Volgens de curator hebben zich geen serieuze kandidaten gemeld om de activiteiten van Dma B.V. voort te zetten. Mogelijke interesse zou gericht kunnen zijn geweest op klantbestanden of lopende orders, maar vanwege privacywetgeving en de ontbrekende bedrijfscontinuïteit kwam het niet tot een transactie.
Dit betekent dat alle openstaande opdrachten zijn vervallen, en dat klanten geen beroep kunnen doen op nazorg of service vanuit de oorspronkelijke organisatie.
Het faillissementsverslag meldt geen aansluiting bij garantiefondsen zoals Stichting Garantiefonds ZonneEnergie (SGZE) of vergelijkbare regelingen. Dit houdt in dat klanten geen collectieve vangnetten kunnen aanspreken voor bijvoorbeeld garantie, reparatie of installatie-afronding.
De situatie is extra schrijnend omdat veel klanten hun systeem al volledig hadden betaald, terwijl de installatie nog niet had plaatsgevonden. Zonder garantiefonds moeten deze klanten zelf op zoek naar een alternatieve installateur en zijn zij mogelijk het betaalde bedrag kwijt.
Andere faillissementen:
Het faillissement van een zonnepaneleninstallateur brengt grote onzekerheid met zich mee. U heeft mogelijk al betaald, maar nog geen installatie ontvangen. Of uw systeem is al geplaatst, maar storingen worden niet meer opgelost en er is niemand bereikbaar voor onderhoud of garantieclaims. In dat geval is het belangrijk om snel stappen te ondernemen om uw investering te beschermen:
Met het faillissement van Dma B.V. vervallen ook de reguliere service- en onderhoudsafspraken. Storingen worden niet meer opgevolgd en preventief onderhoud blijft uit. Dit kan leiden tot onopgemerkte prestatieverliezen of zelfs schade aan het systeem. Daarom is het belangrijk dat een erkende partij uw systeem opnieuw inspecteert en service overneemt.
De zogeheten ‘installateursgarantie’, die dekking biedt op de montage, bekabeling en aansluiting, komt in de meeste gevallen te vervallen bij faillissement. Zelfs als de panelen of omvormer nog onder fabrieksgarantie vallen, heeft u een installateur nodig die het vervangingswerk kan uitvoeren. Bij defecten aan de bekabeling of bij lekkage door onjuiste montage wordt u mogelijk zelf aansprakelijk gesteld voor herstelkosten. Laat een nieuwe partij de installatie beoordelen en eventueel registreren.
Veel installateurs boden aanvullende monitoringdiensten aan om de prestaties van zonnepanelen op afstand te volgen. Deze diensten zijn nu stopgezet, waardoor u zelf alert moet zijn op storingen of afwijkingen in de opbrengst. Zonder monitoring loopt u het risico dat defecten of rendementsverliezen pas na maanden worden opgemerkt. Door een nieuwe partij monitoring te laten herinrichten, houdt u zicht op uw rendement en voorkomt u ongewenste verrassingen.
Bij Zonnepanelen Servicepunt staan we klaar om klanten van failliete installateurs zoals Dma B.V. te helpen. Ons doel is om de continuïteit van uw zonne-energiesysteem te waarborgen, met minimale zorgen en maximale opbrengst. Wij bieden een compleet serviceplan aan dat specifiek is ontworpen voor situaties als deze.
Met onze monitoringdiensten kunnen wij uw systeem 24/7 volgen. Wij signaleren direct wanneer er afwijkingen of storingen optreden en nemen proactief contact met u op om deze te verhelpen. Zo bent u altijd verzekerd van een optimaal werkend systeem.
Als er onderdelen defect raken die nog onder de fabrieksgarantie vallen, zorgen wij kosteloos voor de vervanging ervan. U hoeft geen ingewikkelde procedures te volgen of onverwachte kosten te maken. Wij regelen het van A tot Z.
Wij voeren periodieke controles uit, bieden snelle ondersteuning bij storingen en zorgen dat uw systeem zowel technisch als administratief up-to-date blijft. Zo haalt u jarenlang het maximale rendement uit uw investering.
De ervaringen met Dma B.V. laten een gemengd beeld zien. Hoewel het verkoopproces vaak vlot verliep, bleek de opvolging problematisch. Klanten kregen te maken met onduidelijke communicatie over planning, lange wachttijden en een gebrek aan bereikbaarheid. In meerdere gevallen bleek de installatie na betaling uit te blijven, en bij problemen of vragen kregen klanten geen gehoor. Door het ontbreken van eigen installateurs bleef Dma B.V. afhankelijk van externe partijen, wat de afhandeling bij klachten bemoeilijkte.
Met het Serviceplan van Zonnepanelen Servicepunt kiest u voor zekerheid, continuïteit en professioneel beheer van uw zonne-energiesysteem. Zelfs als uw oorspronkelijke installateur failliet is, zorgen wij ervoor dat uw systeem optimaal blijft functioneren. Ons serviceplan omvat monitoring, onderhoud en gratis vervanging van onderdelen onder garantie.
Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvende intake en ontdek hoe wij u kunnen ondersteunen.
Als eigenaar van een zonnesysteem wilt u het beste uit de zon halen. Daarom kunt u zich bij ons aanmelden voor een Service & Onderhoud abonnement.
Dit geeft u de zekerheid dat uw zonnepanelen doen wat ze moeten doen en alles uit de zon halen. En dat problemen snel verholpen worden als die zich toch voordoen. Dat kan met een Service & Onderhoud abonnement.
Iris Sanderink05/11/2025 Datum/ tijd met ze afgesproken dat ze zouden komen voor kleine reparatie . Helaas no show.. kan an sich gebeuren, niet zoveel moeite mee. Wel vind ik het vervelend dat ik 4 keer heb gebeld, maar word niet teruggebeld door degene die erover gaat. Ook geen enkele reactie op gestuurde mail. Toevoeging: 1.5 Week of zo later alsnog gebeld door hun, zijn inmiddels ook langs geweest, waarbij ze ook aangaven dat dit zo niet hoorde te gaan, en zo op t oog lijken ze goed werk te hebben geleverd, bedankt Len, 👍 Guy Reinards15/10/2025 B. K03/10/2025 Ze hebben mij goed geholpen en kosten bespaard!! Goede service!! Johan17/09/2025 1 zonnepaneel was bij ons kapot gegaan doordat er een steen was opgevallen en nu? Bedrijf wat geïnstalleerd had is failliet.Na veel bellen en op internet en geen gelijkwaardig zonnepaneel te kunnen vinden uiteindelijk terrecht gekomen bij Zonnepanelen servicepunt.Dit bedrijf heeft zeker meegedacht en alles naar behoren opgelost en tuurlijk klein contract afgesloten voor de toekomst.Lucas bedankt voor hulp en meedenken.En Milan /Jaydee top monteurs en erg vriendelijk nogmaals dank. James Haasnoot08/09/2025 Ik heb sinds 2022 5panelen geplaatst door wat achteraf een cowboy bleek: Boon Duurzaamheid (plaatselijk bedrijf met goede referenties....?!?). Dit contact liep vanaf het begin stroef, ik heb gemeend een negatieve review te plaatsen, die met de "co-owner" van het bedrijf in der minne werd geschikt. Deze man blijkt vroeger een meubelschuur te hebben gehad..... Blijken achteraf mijn zonnepanelen en omvormer (GoodWe) niet geregistreerd te zijn en nog later kreeg ik duidelijkheid dat Boon Duurzaamheid meer klanten besodemieterd heeft!?? Met hulp vanuit Seniorweb en ZPS is mijn systeem opnieuw ingesteld, zonder dat een onderhoudstraject noodzakelijk werd geacht. Nu heb ik een vorm van monitoring en kan ik zo nodig deskundig advies en/of ondersteuning krijgen. Robin Magendans05/09/2025 Hellen van Meene02/09/2025 Het bedrijf waar wij de zonnepanelen hebben laten installeren is helaas ook failliet gegaan. In die tijd was er een paneel defect geraakt. Zsp was het bedrijf die vanuit het faillissementen eenmalig de service zou uitvoeren. Nu is er helaas een ander paneel defect en wij besloten om zsp als onderhouds bedrijf terug te vragen . Dan blijkt de service toch het erg tegen te vallen. Je wordt gedwongen om een maandelijks service contract af te sluiten. Je betaald eerst 35 euro om het systeem over te dragen. Via email en telefonisch wordt er vrij dwingend aangestuurd om een contract te kiezen. Als je niet kiest voor een maandelijks service contract dan blijft het " doodstil" . Deze manier van bedrijfsvoering is vrij " aggressief" en niet erg klant vriendelijk. Het geeft ook weinig vertrouwen in het bedrijf qua service. Gewoon betalen voor de service die ze verlenen zou hetzelfde behandeld moeten worden als mensen die voor een vast contract kiezen. Blijkbaar zien zij het anders en krijg je alleen service bij een vast contract. Waarbij je het risico loopt dat je teveel betaald per maand omdat een paneel niet elk jaar stukgaat! Update: Een goed bedrijf is een bedrijf die oplossingsgericht werkt. Dat is dit bedrijf voor ons nu wel. De optimizer wordt verzorgd en straks zal het paneel weer werken. Ik heb mijn vertrouwen weer terug en ik hoop dat jullie op deze positieve weg door zullen gaan! anita claus30/07/2025 Prima serviceGoogle waardering: 4.4 van 5, gebaseerd op 83 recensies
Weten of een thuisbatterij past bij jouw situatie? Laat je e-mailadres achter om het e-book per mail te ontvangen. Of plan een energiescan in.