Dimark Solar B.V., een bedrijf dat actief was in de zonne-energiesector, is in juli 2025 failliet verklaard. Het bedrijf richtte zich op de ontwikkeling en handel in zonne-energieproducten en wilde een innovatieve speler zijn binnen de duurzame energiemarkt. Het faillissement van deze zonnepanelen installateur zorgt echter voor veel onzekerheid bij klanten die nog wachten op levering, installatie, service of garantie. In dit artikel leest u wat er is gebeurd, welke gevolgen dit heeft voor klanten en hoe Zonnepanelen Servicepunt kan helpen om uw zonne-energiesysteem draaiende te houden.
Dimark Solar B.V. werd opgericht in juli 2017 en stond geregistreerd in Goirle. Volgens het handelsregister hield het bedrijf zich bezig met de productie en handel in zonne-energieproducten, en het geven van advies en engineering op het gebied van zonne-energie. Het bedrijf leek zich te willen profileren als innovatieve speler binnen de zonne-energiemarkt, maar kreeg te maken met ernstige financiële tegenslagen. Uiteindelijk werd het bedrijf op 15 juli 2025 failliet verklaard door de rechtbank.
Uit het faillissementsverslag blijkt dat Dimark Solar grote moeite had om voldoende financiering aan te trekken om haar activiteiten voort te zetten. De bestuurder gaf aan dat er gesprekken liepen met diverse investeerders en financiers, maar deze kwamen te laat of bleven zonder resultaat. Het faillissement werd uiteindelijk aangevraagd door een schuldeiser.
Opvallend is dat er geen administratie aan de curator is overhandigd en dat Dimark Solar nooit jaarrekeningen heeft gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. Dit duidt op een gebrek aan transparantie en interne organisatie, waardoor het voor de curator lastig is om een volledig beeld van de financiële situatie te krijgen.
Daarnaast werd al snel duidelijk dat er nauwelijks activa waren om schuldeisers te kunnen terugbetalen. De curator constateerde dat er wel goederen aanwezig waren op de bedrijfslocatie in Geldrop, maar dat de waarde hiervan beperkt was. Er werd bovendien geen kaspositie of banksaldo gevonden; de boedel was leeg. Dit betekent dat de kans dat crediteuren en klanten nog geld terugzien zeer klein is.
Bij faillissementen wordt vaak gekeken of een doorstart of overname mogelijk is, zodat klanten nog geholpen kunnen worden. In het geval van Dimark Solar heeft de curator deze mogelijkheid onderzocht, maar een doorstart is niet gerealiseerd. Er hebben zich geen partijen gemeld die de activiteiten wilden overnemen, mede doordat er geen goed gedocumenteerde administratie of bestaande klantenportefeuille beschikbaar was. Klanten kunnen daardoor niet rekenen op automatische voortzetting van hun service of lopende afspraken.
Er zijn geen aanwijzingen dat Dimark Solar was aangesloten bij een erkend garantiefonds zoals SGZE. Dit betekent dat klanten geen beroep kunnen doen op een collectieve regeling voor service of herstel. Wel kunnen fabrieksgaranties op zonnepanelen en omvormers nog geldig zijn, maar deze moet u zelf bij de fabrikant of importeur claimen. Zonder een installateur kan dit proces ingewikkeld zijn, bijvoorbeeld omdat fabrikanten vaak technische informatie of installatie gegevens opvragen. Een nieuwe installateur kan hierbij helpen en het contact met de fabrikant overnemen.
Andere faillissementen:
Het faillissement van uw installateur kan vervelend zijn, vooral als uw installatie nog niet is voltooid, u storingen ervaart of niet weet hoe u garantie kunt claimen. Met deze stappen kunt u de continuïteit van uw zonne-energiesysteem beschermen:
Met het faillissement van Dimark Solar zijn alle lopende service- en onderhoudsafspraken komen te vervallen. Eventuele storingen worden niet meer verholpen, en zonder onderhoud kan de opbrengst van uw zonnepanelen dalen. Een nieuwe installateur kan uw installatie controleren, onderhouden en problemen vroegtijdig opsporen.
De installatiegarantie die u mogelijk had bij Dimark Solar is vervallen. Alleen fabrieksgaranties op losse onderdelen blijven mogelijk geldig, maar het is vaak lastig om die zelf te claimen. Fabrikanten willen doorgaans technische gegevens of bewijs van installatie, iets dat u als klant niet altijd heeft. Een gespecialiseerde installateur kan dit proces begeleiden.
Dimark Solar bood waarschijnlijk monitoring diensten aan voor zonnepanelen. Door het faillissement zijn deze gestopt, waardoor storingen onopgemerkt kunnen blijven en u rendement kunt verliezen. Een nieuwe installateur kan het monitoringssysteem opnieuw instellen, zodat u zeker weet dat uw installatie optimaal blijft werken.
Bij Zonnepanelen Servicepunt begrijpen we hoe vervelend het is als uw installateur failliet gaat en u zonder ondersteuning achterblijft. Wij helpen klanten van failliete bedrijven met een compleet pakket aan diensten om hun zonnepanelen veilig en efficiënt te laten functioneren.
Wij bieden 24/7 monitoring van uw installatie. Problemen worden vroegtijdig opgespoord en opgelost, waardoor u geen opbrengst misloopt en uw installatie optimaal blijft werken.
Als onderdelen defect raken binnen de fabrieksgarantieperiode, regelen wij de vervanging kosteloos en nemen wij het contact met de fabrikant uit handen. Zo hoeft u zich geen zorgen te maken over ingewikkelde procedures of extra kosten.
Met regelmatig onderhoud en snelle service verlengen wij de levensduur van uw installatie en zorgen we voor maximale opbrengst. Zo blijft uw investering in duurzame energie betrouwbaar en rendabel.
Met het serviceplan van Zonnepanelen Servicepunt bent u verzekerd van een goed werkend zonne-energiesysteem, zonder onverwachte kosten of gebrek aan ondersteuning. Ons pakket omvat continue monitoring, preventief onderhoud en gratis garantie vervangingen voor een vast maandbedrag. Neem vandaag nog contact op en bescherm uw investering in zonne-energie.
Als eigenaar van een zonnesysteem wilt u het beste uit de zon halen. Daarom kunt u zich bij ons aanmelden voor een Service & Onderhoud abonnement.
Dit geeft u de zekerheid dat uw zonnepanelen doen wat ze moeten doen en alles uit de zon halen. En dat problemen snel verholpen worden als die zich toch voordoen. Dat kan met een Service & Onderhoud abonnement.
Iris Sanderink05/11/2025 Datum/ tijd met ze afgesproken dat ze zouden komen voor kleine reparatie . Helaas no show.. kan an sich gebeuren, niet zoveel moeite mee. Wel vind ik het vervelend dat ik 4 keer heb gebeld, maar word niet teruggebeld door degene die erover gaat. Ook geen enkele reactie op gestuurde mail. Toevoeging: 1.5 Week of zo later alsnog gebeld door hun, zijn inmiddels ook langs geweest, waarbij ze ook aangaven dat dit zo niet hoorde te gaan, en zo op t oog lijken ze goed werk te hebben geleverd, bedankt Len, 👍 Guy Reinards15/10/2025 B. K03/10/2025 Ze hebben mij goed geholpen en kosten bespaard!! Goede service!! Johan17/09/2025 1 zonnepaneel was bij ons kapot gegaan doordat er een steen was opgevallen en nu? Bedrijf wat geïnstalleerd had is failliet.Na veel bellen en op internet en geen gelijkwaardig zonnepaneel te kunnen vinden uiteindelijk terrecht gekomen bij Zonnepanelen servicepunt.Dit bedrijf heeft zeker meegedacht en alles naar behoren opgelost en tuurlijk klein contract afgesloten voor de toekomst.Lucas bedankt voor hulp en meedenken.En Milan /Jaydee top monteurs en erg vriendelijk nogmaals dank. James Haasnoot08/09/2025 Ik heb sinds 2022 5panelen geplaatst door wat achteraf een cowboy bleek: Boon Duurzaamheid (plaatselijk bedrijf met goede referenties....?!?). Dit contact liep vanaf het begin stroef, ik heb gemeend een negatieve review te plaatsen, die met de "co-owner" van het bedrijf in der minne werd geschikt. Deze man blijkt vroeger een meubelschuur te hebben gehad..... Blijken achteraf mijn zonnepanelen en omvormer (GoodWe) niet geregistreerd te zijn en nog later kreeg ik duidelijkheid dat Boon Duurzaamheid meer klanten besodemieterd heeft!?? Met hulp vanuit Seniorweb en ZPS is mijn systeem opnieuw ingesteld, zonder dat een onderhoudstraject noodzakelijk werd geacht. Nu heb ik een vorm van monitoring en kan ik zo nodig deskundig advies en/of ondersteuning krijgen. Robin Magendans05/09/2025 Hellen van Meene02/09/2025 Het bedrijf waar wij de zonnepanelen hebben laten installeren is helaas ook failliet gegaan. In die tijd was er een paneel defect geraakt. Zsp was het bedrijf die vanuit het faillissementen eenmalig de service zou uitvoeren. Nu is er helaas een ander paneel defect en wij besloten om zsp als onderhouds bedrijf terug te vragen . Dan blijkt de service toch het erg tegen te vallen. Je wordt gedwongen om een maandelijks service contract af te sluiten. Je betaald eerst 35 euro om het systeem over te dragen. Via email en telefonisch wordt er vrij dwingend aangestuurd om een contract te kiezen. Als je niet kiest voor een maandelijks service contract dan blijft het " doodstil" . Deze manier van bedrijfsvoering is vrij " aggressief" en niet erg klant vriendelijk. Het geeft ook weinig vertrouwen in het bedrijf qua service. Gewoon betalen voor de service die ze verlenen zou hetzelfde behandeld moeten worden als mensen die voor een vast contract kiezen. Blijkbaar zien zij het anders en krijg je alleen service bij een vast contract. Waarbij je het risico loopt dat je teveel betaald per maand omdat een paneel niet elk jaar stukgaat! Update: Een goed bedrijf is een bedrijf die oplossingsgericht werkt. Dat is dit bedrijf voor ons nu wel. De optimizer wordt verzorgd en straks zal het paneel weer werken. Ik heb mijn vertrouwen weer terug en ik hoop dat jullie op deze positieve weg door zullen gaan! anita claus30/07/2025 Prima serviceGoogle waardering: 4.4 van 5, gebaseerd op 83 recensies
Weten of een thuisbatterij past bij jouw situatie? Laat je e-mailadres achter om het e-book per mail te ontvangen. Of plan een energiescan in.