De Jong Verduurzaamt B.V., actief onder de handelsnaam De Jong Verduurzaamt, was een bedrijf dat zich richtte op duurzame energieoplossingen, zoals zonnepanelen, airco’s en warmtepompen. Het bedrijf wilde particulieren en bedrijven helpen om energie te besparen en hun woning te verduurzamen.
Toch is het bedrijf in 2023 failliet verklaard, waardoor veel klanten nu met vragen en onzekerheid achterblijven. In dit artikel leest u wat er precies is gebeurd en hoe u ervoor kunt zorgen dat uw zonne-energiesysteem goed blijft functioneren, ondanks het faillissement van uw zonnepanelen installateur.
De Jong Verduurzaamt B.V. werd opgericht in mei 2021 en stond ingeschreven in Dordrecht met een postadres in Barendrecht. Het bedrijf opereerde samen met het zusterbedrijf Adviesbureau De Jong B.V. (ADJ), dat ook handelde onder namen als ‘Isolatie Beheer Nederland’ en ‘Airco Beheer Nederland’. De Jong Verduurzaamt richtte zich niet alleen op advies over verduurzaming, maar verzorgde ook de levering en montage van zonnepanelen en andere duurzame producten.
Ondanks de groeiende vraag naar zonnepanelen kreeg het bedrijf al snel te maken met financiële en organisatorische problemen. De rechtbank sprak op 29 augustus 2023 het faillissement uit. Kort na de uitspraak werd het magazijn in Barendrecht getroffen door een inbraak waarbij vrijwel de volledige voorraad zonnepanelen, omvormers en kabels werd gestolen. Deze diefstal verergerde de financiële problemen aanzienlijk, omdat het bedrijf daardoor lopende opdrachten niet meer kon uitvoeren.
Daarnaast speelde een belangrijke rol dat de interne administratie zeer gebrekkig was. De vaste boekhouder gaf in het voorjaar van 2023 aan zijn werk niet langer te kunnen voortzetten, omdat hij door een gebrek aan informatie geen betrouwbare cijfers kon opstellen.
Vanaf mei 2023 voerde het bedrijf zelf de administratie, maar deze bleek onvoldoende. Uit het faillissementsverslag blijkt dat de curator nauwelijks documenten kreeg aangeleverd en dat de rechten en verplichtingen van het bedrijf niet goed konden worden vastgesteld. Uiteindelijk bleek dat de schuldenlast was opgelopen tot ruim € 600.000.
De curator concludeerde na onderzoek dat sprake was van onbehoorlijk bestuur. Er werden in de maanden voorafgaand aan het faillissement betalingen gedaan aan bestuurders en medewerkers zonder duidelijke grondslag. Ook werden kosten van het zusterbedrijf ADJ vanuit De Jong Verduurzaamt betaald, terwijl de onderneming zelf financieel in zwaar weer verkeerde. Dit alles leidde tot een situatie waarin het bedrijf niet meer aan zijn verplichtingen kon voldoen en het faillissement onvermijdelijk werd.
Bij veel faillissementen wordt gekeken of een doorstart mogelijk is, zodat klanten toch nog geholpen kunnen worden. De curator van De Jong Verduurzaamt onderzocht of de activiteiten konden worden voortgezet of overgenomen door een andere partij. Uiteindelijk is er echter geen formele doorstart tot stand gekomen.
Wel bleek dat kort na het faillissement een voormalig medewerker van het zusterbedrijf ADJ een nieuw bedrijf startte dat vergelijkbare diensten aanbiedt, waarbij een van de voormalige bestuurders op de achtergrond betrokken zou zijn. Dit betekent echter niet dat klanten of hun contracten automatisch zijn overgenomen: klanten moeten zelf een nieuwe installateur zoeken voor service, onderhoud en garantie.
Voor zover bekend was De Jong Verduurzaamt niet aangesloten bij een erkend garantiefonds zoals SGZE. Dat betekent dat klanten geen beroep kunnen doen op een extern vangnet voor service of herstel.
Wel kunnen onderdelen zoals zonnepanelen en omvormers vaak nog aanspraak maken op fabrieksgarantie, maar deze moet u zelf rechtstreeks bij de fabrikant claimen. Dit kan ingewikkeld zijn, vooral als u geen installateur meer heeft die de claim kan begeleiden. Het is daarom verstandig om een nieuwe installateur te zoeken die ervaring heeft met het overnemen van installaties van failliete bedrijven.
Andere faillissementen:
Als uw zonnepanelen installateur failliet gaat, kan dat veel vragen oproepen. Misschien is uw installatie nog niet afgerond, werkt uw monitoring niet meer of weet u niet hoe u garantie kunt claimen. Hieronder vindt u praktische stappen om uw zonne-energiesysteem te beschermen:
Met het faillissement van De Jong Verduurzaamt zijn reguliere service- en onderhoudsafspraken komen te vervallen. Dit kan leiden tot lagere opbrengst en storingen die niet meer worden verholpen. Het is belangrijk om snel een nieuwe partij in te schakelen die de monitoring en het onderhoud kan overnemen.
De installatiegarantie van De Jong Verduurzaamt is niet meer geldig. Hoewel fabrieksgaranties op zonnepanelen en omvormers mogelijk nog wel van kracht zijn, is het vaak lastig om deze zelfstandig te claimen. Een ervaren installateur kan u helpen om fabrieksgarantie claims correct in te dienen en onderdelen te vervangen indien nodig.
Veel installateurs bieden monitoring diensten om te zien of uw zonnepanelen optimaal presteren. Door het faillissement van De Jong Verduurzaamt is deze service stopgezet.
Zonder monitoring kunnen storingen of verminderde opbrengst onopgemerkt blijven, waardoor u rendement mist. Laat een nieuwe installateur uw systeem opnieuw instellen en monitoren.
Bij Zonnepanelen Servicepunt begrijpen we hoe vervelend het is als uw installateur failliet gaat en u plotseling zonder ondersteuning komt te zitten. Wij bieden een compleet pakket aan diensten om uw zonnepanelen weer optimaal te laten presteren en uw investering te beschermen.
Wij zorgen voor continue monitoring van uw installatie, zodat eventuele problemen snel worden opgemerkt en opgelost. Zo voorkomt u verlies van opbrengst en blijven uw zonnepanelen maximaal rendement leveren.
Wanneer onderdelen binnen de fabrieksgarantieperiode defect raken, vervangen wij deze kosteloos. U hoeft zich geen zorgen te maken over onverwachte kosten of ingewikkelde garantie procedures.
Met regelmatig onderhoud en snelle service verlengen wij de levensduur van uw installatie en zorgen we dat uw zonnepanelen optimaal blijven presteren. Zo blijft uw investering in duurzame energie rendabel.
Met het serviceplan van Zonnepanelen Servicepunt bent u verzekerd van een goed werkend zonne-energiesysteem, zonder onverwachte kosten of zorgen over onderhoud. Ons pakket biedt 24/7 monitoring, periodiek onderhoud en gratis garantie vervangingen voor een vast maandbedrag. Neem vandaag nog contact op om uw zonne-energie-installatie in veilige handen te leggen.
Als eigenaar van een zonnesysteem wilt u het beste uit de zon halen. Daarom kunt u zich bij ons aanmelden voor een Service & Onderhoud abonnement.
Dit geeft u de zekerheid dat uw zonnepanelen doen wat ze moeten doen en alles uit de zon halen. En dat problemen snel verholpen worden als die zich toch voordoen. Dat kan met een Service & Onderhoud abonnement.
Iris Sanderink05/11/2025 Datum/ tijd met ze afgesproken dat ze zouden komen voor kleine reparatie . Helaas no show.. kan an sich gebeuren, niet zoveel moeite mee. Wel vind ik het vervelend dat ik 4 keer heb gebeld, maar word niet teruggebeld door degene die erover gaat. Ook geen enkele reactie op gestuurde mail. Toevoeging: 1.5 Week of zo later alsnog gebeld door hun, zijn inmiddels ook langs geweest, waarbij ze ook aangaven dat dit zo niet hoorde te gaan, en zo op t oog lijken ze goed werk te hebben geleverd, bedankt Len, 👍 Guy Reinards15/10/2025 B. K03/10/2025 Ze hebben mij goed geholpen en kosten bespaard!! Goede service!! Johan17/09/2025 1 zonnepaneel was bij ons kapot gegaan doordat er een steen was opgevallen en nu? Bedrijf wat geïnstalleerd had is failliet.Na veel bellen en op internet en geen gelijkwaardig zonnepaneel te kunnen vinden uiteindelijk terrecht gekomen bij Zonnepanelen servicepunt.Dit bedrijf heeft zeker meegedacht en alles naar behoren opgelost en tuurlijk klein contract afgesloten voor de toekomst.Lucas bedankt voor hulp en meedenken.En Milan /Jaydee top monteurs en erg vriendelijk nogmaals dank. James Haasnoot08/09/2025 Ik heb sinds 2022 5panelen geplaatst door wat achteraf een cowboy bleek: Boon Duurzaamheid (plaatselijk bedrijf met goede referenties....?!?). Dit contact liep vanaf het begin stroef, ik heb gemeend een negatieve review te plaatsen, die met de "co-owner" van het bedrijf in der minne werd geschikt. Deze man blijkt vroeger een meubelschuur te hebben gehad..... Blijken achteraf mijn zonnepanelen en omvormer (GoodWe) niet geregistreerd te zijn en nog later kreeg ik duidelijkheid dat Boon Duurzaamheid meer klanten besodemieterd heeft!?? Met hulp vanuit Seniorweb en ZPS is mijn systeem opnieuw ingesteld, zonder dat een onderhoudstraject noodzakelijk werd geacht. Nu heb ik een vorm van monitoring en kan ik zo nodig deskundig advies en/of ondersteuning krijgen. Robin Magendans05/09/2025 Hellen van Meene02/09/2025 Het bedrijf waar wij de zonnepanelen hebben laten installeren is helaas ook failliet gegaan. In die tijd was er een paneel defect geraakt. Zsp was het bedrijf die vanuit het faillissementen eenmalig de service zou uitvoeren. Nu is er helaas een ander paneel defect en wij besloten om zsp als onderhouds bedrijf terug te vragen . Dan blijkt de service toch het erg tegen te vallen. Je wordt gedwongen om een maandelijks service contract af te sluiten. Je betaald eerst 35 euro om het systeem over te dragen. Via email en telefonisch wordt er vrij dwingend aangestuurd om een contract te kiezen. Als je niet kiest voor een maandelijks service contract dan blijft het " doodstil" . Deze manier van bedrijfsvoering is vrij " aggressief" en niet erg klant vriendelijk. Het geeft ook weinig vertrouwen in het bedrijf qua service. Gewoon betalen voor de service die ze verlenen zou hetzelfde behandeld moeten worden als mensen die voor een vast contract kiezen. Blijkbaar zien zij het anders en krijg je alleen service bij een vast contract. Waarbij je het risico loopt dat je teveel betaald per maand omdat een paneel niet elk jaar stukgaat! Update: Een goed bedrijf is een bedrijf die oplossingsgericht werkt. Dat is dit bedrijf voor ons nu wel. De optimizer wordt verzorgd en straks zal het paneel weer werken. Ik heb mijn vertrouwen weer terug en ik hoop dat jullie op deze positieve weg door zullen gaan! anita claus30/07/2025 Prima serviceGoogle waardering: 4.4 van 5, gebaseerd op 83 recensies
Weten of een thuisbatterij past bij jouw situatie? Laat je e-mailadres achter om het e-book per mail te ontvangen. Of plan een energiescan in.