Box Duurzaam B.V., opererend onder de naam Box Zorgeloos Duurzaam, is failliet verklaard. Het bedrijf positioneerde zich als aanbieder van complete verduurzamingsoplossingen, waaronder zonnepaneleninstallaties, financiering, woningisolatie en energiebesparend advies. Veel particulieren maakten gebruik van hun diensten in de hoop op lagere energiekosten en meer duurzaamheid. Inmiddels is duidelijk dat het bedrijf haar beloften niet kon waarmaken.
In dit artikel leest u wat er precies is gebeurd, wat de gevolgen zijn voor klanten én hoe u alsnog de continuïteit van uw zonne-energiesysteem kunt waarborgen met hulp van Zonnepanelen Servicepunt.
Box Duurzaam B.V. was gevestigd in Baarn en werd opgericht in 2020. Het bedrijf kwam volgens de curator vrijwel direct in financieel zwaar weer terecht als gevolg van de coronapandemie. Ook factoren zoals stijgende hypotheekrentes en onzeker overheidsbeleid rondom verduurzaming speelden een grote rol. De onderneming werd uiteindelijk ontbonden op 22 november 2024. Op 11 februari 2025 werd het faillissement officieel uitgesproken door de rechtbank Midden-Nederland.
Een hoger beroep tegen het faillissement mocht niet baten. Op 27 maart 2025 bekrachtigde het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden het vonnis. Hiermee kwam definitief een einde aan de activiteiten van Box Duurzaam B.V.
Uit de faillissementsverslagen blijkt dat het bedrijf in 2023 nog een omzet van bijna 2 miljoen euro realiseerde, maar tegelijkertijd een verlies leed van ruim 1,3 miljoen euro. Er waren op het hoogtepunt acht werknemers in dienst, maar bij faillissement was er nog slechts één medewerker actief. De activiteiten zijn volledig gestaakt.
Een mogelijke overname of doorstart van Box Duurzaam B.V. is niet aan de orde geweest. Omdat de onderneming formeel al was ontbonden vóór het uitspreken van het faillissement, is er geen sprake geweest van concrete gesprekken met investeerders of geïnteresseerde marktpartijen.
Dit betekent dat er ook geen regeling is getroffen voor klanten met lopende projecten, servicecontracten of garantieafspraken.
Er is geen bewijs dat Box Duurzaam B.V. was aangesloten bij een erkend garantiefonds zoals het SGZE (Stichting Garantiefonds ZonneEnergie) of een andere brancheorganisatie die een vangnet biedt voor consumenten bij faillissement van een installateur.
Klanten kunnen in de meeste gevallen dan ook geen aanspraak maken op hulp of compensatie via een extern fonds. Garanties op de installatie komen te vervallen, tenzij er nog fabrieksgarantie geldt op individuele componenten, zoals zonnepanelen of omvormers. Lopende projecten of onafgewerkte installaties vallen volledig tussen wal en schip.
Andere faillissementen:
BonGo Solar BV ook failliet
Gutami Solar BV ook failliet
Helios Solar (Health Wrap B.V.) ook failliet
E-Partners B.V. ook failliet
Solar Noord Nederland B.V. ook failliet
Novavolt B.V. ook failliet
NLZG B.V. ook failliet
Renofa B.V. ook failliet
GoVolt (Zonnepanelen Concurrent B.V.) ook failliet
HT Solar Nederland B.V. ook failliet
Koolen Industries Solar B.V. ook failliet
Koolen Installation Services ook failliet
Jan Duurzaam B.V. ook failliet
BC-Zonnepanelen ook failliet
Solar Groep Twente ook failliet
Solarclarity ook failliet
Zon Advies Nederland B.V. ook failliet
Van Daalen Montage Oldenzaal ook failliet
IkWordGroen Montage B.V. ook failliet
Sunny Energy Zonnepanelen ook failliet
Opgewekt B.V. ook failliet
Best Buy Solar B.V. ook failliet
Solar & Co B.V. ook failliet
Solar Systems Nederland ook failliet
Ssnl Installations B.V. ook failliet
EEO B.V. ook failliet
D&B Airconditioning en Zonnepanelen ook failliet
TCK Bouw en Elektro B.V. ook failliet
Sollo B.V. ook failliet
Panelen Centrum Nederland B.V. ook failliet
Hallostroom B.V. ook failliet
Xperal B.V. ook failliet
Solar Benelux B.V. ook failliet
Mijn zonnepanelen installateur is failliet, wat moet ik doen?
Het faillissement van uw installateur brengt veel onzekerheden met zich mee: wie onderhoudt uw systeem, wie is aanspreekpunt bij storingen, en wat gebeurt er met uw garantie? Gelukkig zijn er duidelijke stappen die u kunt nemen om uw zonne-energiesysteem veilig te stellen en verdere problemen te voorkomen.
Na het faillissement van Box Duurzaam vervallen alle geplande onderhoudsbeurten en reactieve service-afspraken. Veel klanten merken pas problemen op wanneer hun systeem al langere tijd minder opbrengst levert. Zonder periodiek onderhoud neemt de kans op defecten, vuilophoping of losse kabels toe. Een andere installateur kan dit werk overnemen en het systeem opnieuw controleren.
De installatiegarantie (bijvoorbeeld 5 of 10 jaar op de montage en werking van het geheel) werd afgegeven door Box Duurzaam zelf. Nu het bedrijf failliet is, vervalt deze garantie. Bij installatiefouten, ondeugdelijke bekabeling of verzakkingen van panelen bent u als klant dus niet langer beschermd. In veel gevallen is het raadzaam om het systeem onafhankelijk te laten keuren door een andere installateur, zodat eventuele risico’s tijdig worden opgespoord.
Box Duurzaam bood veel klanten toegang tot online monitoring via apps of webportalen. Deze dienst wordt niet langer ondersteund. Zonder monitoring kunnen storingen maanden onopgemerkt blijven, met verlies aan rendement tot gevolg. Een andere installateur kan een nieuwe monitoringoplossing installeren en activeren zodat u opnieuw zicht krijgt op de prestaties.
Bij Zonnepanelen Servicepunt hebben we al tientallen klanten geholpen die eerder bij een failliete installateur zaten. Wij nemen de zorg voor uw systeem over en zorgen dat het optimaal blijft functioneren – nu en in de toekomst.
Wij bieden 24/7 monitoring via slimme software. Wordt er een afwijking gedetecteerd? Dan nemen wij contact met u op en plannen we indien nodig onderhoud in. Zo blijft uw rendement hoog, en voorkomen we dure reparaties op de lange termijn.
Wanneer er onderdelen defect raken binnen de fabrieksgarantieperiode, zorgen wij voor de afhandeling – inclusief het contact met de fabrikant en de vervanging. U betaalt geen extra kosten voor dit proces.
Met regelmatige inspectie, preventief onderhoud en een snelle storingsopvolging blijft uw systeem in topconditie. Of u nu net bent overgestapt van Box Duurzaam of al jaren zonnepanelen heeft, wij zorgen voor zorgeloze energieopwekking.
In de laatste fase van haar bestaan kreeg Box Duurzaam te maken met een groot aantal klachten van klanten. Op platformen zoals Google en Trustpilot zijn veel 1-sterrenbeoordelingen te vinden waarin klanten hun frustraties uiten over slechte communicatie, onvolledige installaties en financiële onduidelijkheid.
Wilt u geen onzekerheden over garantie, onderhoud of service? Met het Serviceplan van Zonnepanelen Servicepunt kiest u voor zekerheid. Voor een vast maandbedrag bent u verzekerd van monitoring, snelle interventies en hulp bij garanties. Zo blijft uw zonne-energiesysteem optimaal presteren, ook als uw oorspronkelijke installateur failliet is gegaan. Neem vrijblijvend contact met ons op voor advies op maat!
Als eigenaar van een zonnesysteem wilt u het beste uit de zon halen. Daarom kunt u zich bij ons aanmelden voor een Service & Onderhoud abonnement.
Dit geeft u de zekerheid dat uw zonnepanelen doen wat ze moeten doen en alles uit de zon halen. En dat problemen snel verholpen worden als die zich toch voordoen. Dat kan met een Service & Onderhoud abonnement.
Iris Sanderink05/11/2025 Datum/ tijd met ze afgesproken dat ze zouden komen voor kleine reparatie . Helaas no show.. kan an sich gebeuren, niet zoveel moeite mee. Wel vind ik het vervelend dat ik 4 keer heb gebeld, maar word niet teruggebeld door degene die erover gaat. Ook geen enkele reactie op gestuurde mail. Toevoeging: 1.5 Week of zo later alsnog gebeld door hun, zijn inmiddels ook langs geweest, waarbij ze ook aangaven dat dit zo niet hoorde te gaan, en zo op t oog lijken ze goed werk te hebben geleverd, bedankt Len, 👍 Guy Reinards15/10/2025 B. K03/10/2025 Ze hebben mij goed geholpen en kosten bespaard!! Goede service!! Johan17/09/2025 1 zonnepaneel was bij ons kapot gegaan doordat er een steen was opgevallen en nu? Bedrijf wat geïnstalleerd had is failliet.Na veel bellen en op internet en geen gelijkwaardig zonnepaneel te kunnen vinden uiteindelijk terrecht gekomen bij Zonnepanelen servicepunt.Dit bedrijf heeft zeker meegedacht en alles naar behoren opgelost en tuurlijk klein contract afgesloten voor de toekomst.Lucas bedankt voor hulp en meedenken.En Milan /Jaydee top monteurs en erg vriendelijk nogmaals dank. James Haasnoot08/09/2025 Ik heb sinds 2022 5panelen geplaatst door wat achteraf een cowboy bleek: Boon Duurzaamheid (plaatselijk bedrijf met goede referenties....?!?). Dit contact liep vanaf het begin stroef, ik heb gemeend een negatieve review te plaatsen, die met de "co-owner" van het bedrijf in der minne werd geschikt. Deze man blijkt vroeger een meubelschuur te hebben gehad..... Blijken achteraf mijn zonnepanelen en omvormer (GoodWe) niet geregistreerd te zijn en nog later kreeg ik duidelijkheid dat Boon Duurzaamheid meer klanten besodemieterd heeft!?? Met hulp vanuit Seniorweb en ZPS is mijn systeem opnieuw ingesteld, zonder dat een onderhoudstraject noodzakelijk werd geacht. Nu heb ik een vorm van monitoring en kan ik zo nodig deskundig advies en/of ondersteuning krijgen. Robin Magendans05/09/2025 Hellen van Meene02/09/2025 Het bedrijf waar wij de zonnepanelen hebben laten installeren is helaas ook failliet gegaan. In die tijd was er een paneel defect geraakt. Zsp was het bedrijf die vanuit het faillissementen eenmalig de service zou uitvoeren. Nu is er helaas een ander paneel defect en wij besloten om zsp als onderhouds bedrijf terug te vragen . Dan blijkt de service toch het erg tegen te vallen. Je wordt gedwongen om een maandelijks service contract af te sluiten. Je betaald eerst 35 euro om het systeem over te dragen. Via email en telefonisch wordt er vrij dwingend aangestuurd om een contract te kiezen. Als je niet kiest voor een maandelijks service contract dan blijft het " doodstil" . Deze manier van bedrijfsvoering is vrij " aggressief" en niet erg klant vriendelijk. Het geeft ook weinig vertrouwen in het bedrijf qua service. Gewoon betalen voor de service die ze verlenen zou hetzelfde behandeld moeten worden als mensen die voor een vast contract kiezen. Blijkbaar zien zij het anders en krijg je alleen service bij een vast contract. Waarbij je het risico loopt dat je teveel betaald per maand omdat een paneel niet elk jaar stukgaat! Update: Een goed bedrijf is een bedrijf die oplossingsgericht werkt. Dat is dit bedrijf voor ons nu wel. De optimizer wordt verzorgd en straks zal het paneel weer werken. Ik heb mijn vertrouwen weer terug en ik hoop dat jullie op deze positieve weg door zullen gaan! anita claus30/07/2025 Prima serviceGoogle waardering: 4.4 van 5, gebaseerd op 83 recensies
Weten of een thuisbatterij past bij jouw situatie? Laat je e-mailadres achter om het e-book per mail te ontvangen. Of plan een energiescan in.