SolarEdge storing

Vermoedt u een SolarEdge storing en wekt uw zonnepanelen systeem geen stroom meer op? Erg vervelend, maar gelukkig is de oorzaak van het probleem vaak goed te verhelpen. 

Op deze pagina vindt u handige stappenplannen, informatie over foutmeldingen en de mogelijkheden met de app. Zo weet u precies wat u moet doen ten tijde van een SolarEdge storing.

SolarEdge storing: wat te doen?

SolarEdge omvormer storing door de internetverbinding

Een storing van de SolarEdge omvormer kan veroorzaakt worden door een niet verbonden internetverbinding. Hierdoor is het portaal en de app niet in de mogelijkheid om cruciale gegevens binnen te halen. Om deze internetverbinding te herstellen dient u de omvormer te resetten.

Kan geen verbinding maken met SolarEdge omvormer?

Aan de onderzijde van uw omvormer vindt u een rode schakelaar. Bij een werkende omvormer staat de schakelaar op 1. Druk de schakelaar naar P en laat de schakelaar binnen 5 seconden weer los. Het WiFi-signaal van de omvormer wordt nu geactiveerd.

Geen succesvolle verbinding tot stand kunnen brengen na de reset met de SolarEdge omvormer? Probeer de omvormer nogmaals opnieuw te verbinden met het WiFi netwerk of router. Wanneer u de internetverbinding niet hersteld krijgt is het raadzaam om contact op te nemen met een van onze zonnepanelen service specialisten.

SolarEdge foutmelding 

Een SolarEdge foutmelding komt tevoorschijn op het display van de omvormer. Afhankelijk van het type foutmelding dienen een aantal stappen ondernomen te worden. U kunt deze foutmelding herkennen aan een constant brandend rood LED lichtje en houdt in dat er een systeemfout is.

  • Rode LED (constant brandend): systeemfout
  • Blauwe LED (constant brandend): omvormer communiceert met het monitoring platfrom
  • Groene LED (constant brandend): zonnesysteem produceert energie
  • Groene LED (constant knipperend): AC netwerk is aangesloten maar zonnesysteem produceert geen energie
Er zijn ook nog andere betekenissen verbonden aan de SolarEdge lampjes, lees er meer over op onze speciaal gemaakte pagina over dit onderwerp.

Hoe SolarEdge resetten?

Let op: omvormer dient gereset te worden tijdens voldoende daglicht. In het donker staat de SolarEdge omvormer in slaapstand.

  1. Aan de onderkant van de omvormer zit een rode schakelaar die functioneert als uit/aan schakelaar;
  2. Schakel de omvormer uit met zwarte aan/uit (DC-)schakelaar;
  3. Schakel de groep voor de zonnepanelen uit in de meterkast, of schakel de werkschakelaar uit;
  4. Verbreek de internetverbinding met de omvormer voor minimaal 15 minuten;
  5. Breng de internetverbinding weer tot stand en wacht tot alles volledig is opgestart voor een volgende stap wordt ondernomen;
  6. Schakel de groep in de meterkast of werkschakelaar weer in;
  7. Schakel de omvormer weer naar actieve stand met de aan/uit (DC-)schakelaar;

Na het uitvoeren van bovenstaande stappen zal de SolarEdge omvormer opnieuw opstarten. Houd rekening met minimaal 1 uur voordat u opnieuw rapportage kunt inzien via de app of het portaal

Na 1 uur geen statistieken in uw app of portaal? Het kan zijn dat er een SolarEdge app storing is. Hier kunt u zelf weinig aan doen, enkel rapporteren dat de app problemen ondervindt.

De foutmelding blijft terugkomen

Blijft u een SolarEdge foutmelding zien? Het is aangeraden om contact op te nemen met een van gespecialiseerde installateurs. Dit geldt ook wanneer u vaker last ervaart met de aardlekschakelaar. 

Tevens is het mogelijk om gebruik te maken van de SolarEdge Chat waarmee een controle uitgevoerd kan worden.

Altijd zeker van een goed werkend & optimaal presterend systeem? Neem een kijkje naar ons voordelige Service & Onderhoud abonnement met o.a. 24/7 monitoring & een directe oplossing bij storingen in het zonnesysteem.

Kies voor het Service & Inzicht abonnement

Wilt u genieten van zorgeloze stroomproductie met een maximale opbrengst? Kies voor ons Service & Onderhoud abonnement. Allereerst checken we uw gehele zonnesysteem waarbij ieder onderdeel van een uitvoerige controle wordt voorzien. Na onze controle houden we uw zonnesysteem 24 uur per dag 7 dagen per week in de gaten middels ons monitoring systeem

Door de informatie van uw omvormer op afstand uit te lezen en gebruik te maken van de prestaties van vergelijkbare zonne-installaties, weerdata en slimme rekenmodellen wordt iedere dag berekend hoeveel uw zonnepanelen op zouden moeten brengen.

  • Altijd een optimaal werkende zonne-installatie
  • 24 uur per dag monitoring door onze specialisten
  • Ervaren installateurs
  • Gratis advies op maat
  • Hulp op afstand

Dit zeggen onze klanten

Klanten beoordelen ons gemiddeld met een:

8,2

103 beoordelingen, via Google reviews