Zonnepanelen Kennisbank

Populaire artikelen

Vogelwering Zonnepanelen

Lees verder om te ontdekken hoe vogelwering uw zonnepanelen kan beschermen.

Storing systeem of Omvormer

Storing in het systeem of de omvormer? Lees verder voor meer informatie en probleemoplossingen.

Optimaal rendement

Optimaal rendement behalen? Lees het artikel voor tips en informatie voor de beste prestaties.

Systeem inspectie

Systeem inspectie volgens de NEN-EN-IEC-62246 norm en de NEN 1010 norm aanvragen?

Schade en garanties

We helpen je graag om je problemen inzichtelijk te maken en bieden je ondersteuning bij een garantie aanvraag.

Installateur failliet

Zonnepanelen installateur failliet? Zonnepanelen Servicepunt biedt een vast aanspreekpunt bij problemen.

Omvormer offline

Omvormer offline? Bekijk onze tips om de verbinding te herstellen of neem vrijblijvend contact met ons op.

Top 6 problemen zonnepanelen

Top 6 meest voorkomende problemen en storingen met zonnepanelen, omvormers en optimizers

FAQ

Veel gestelde vragen

en informatie

Uiteraard, iedere installatie eigenaar heeft baat bij een service en onderhoudsabonnement. Een zonne systeem krijgt gedurende de looptijd van 25 jaar behoorlijk wat te verduren. Daarnaast wordt de eigen voorziening van energie steeds belangrijker in de huidige maatschappij. Een defect of slecht presterend systeem gaat ten koste van uw langlopende investering.

In de praktijk is het wel zo dat systemen zonder een internetverbinding of monitoringportaal niet op afstand te monitoren zijn. De systeemeigenaar blijft in dit geval zelf verantwoordelijk voor het melden van eventuele zorgen of defecte m.b.t. de zonnestroom installatie.

Veel defecte en problemen zijn soms op afstand, maar vrijwel altijd op locatie op te lossen met de juiste middelen en materialen. Een uitzondering hierop is defecte hardware, in dit geval wordt er een garantietraject gestart bij de producent. Als klant van Zonnepanelen Servicepunt wordt u in dit garantietraject volledig ontzorgt.

Na het indienen van uw serviceverzoek wordt en binnen 5 werkdagen telefonisch contact met u opgenomen om de situatie te inventariseren en om vervolgens een plan van aanpak op te stellen.

De doorlooptijd verschilt per serviceverzoek. We streven er naar om alle serviceverzoeken (van inventarisatie tot uitvoering) binnen 3 tot 5 weken af te handelen.

Als er extra kosten in rekening gebracht worden ter behoeve van directe serviceaanvragen worden deze altijd en tijdig gecommuniceerd. Zijn we hierin in gebreke dan zijn onze directe servicetarieven ten aller tijde leidend.

De ruimte onder zonnepanelen wordt veelal benut door klein gevogelte zoals kauwen en duiven om te nestelen. Dit is niet alleen gevaarlijk voor de dieren vanwege de warmte onder de panelen, maar kan ook schadelijk zijn voor uw systeem. Defecte Kabelverbindingen, Beschadigingen aan bekabeling, ventilatieproblemen door ophopingen van nestmateriaal etc.

In het verleden werd vogelwering voor zonnepanelen pas geplaatst zodra er zich problemen voordeden met nestelende vogels. Hedendaags wordt dit vaak preventief gedurende of snel na de montage van de panelen gedaan.

We adviseren om zonnepanelen een maal per x aantal jaren te wassen. Dit gaat vaak op eigen inzicht! Alle zonnepanelen hebben te maken met unieke omgevingsfactoren, er is geen vast aangegeven periode voor het wassen van zonnepanelen.

Als u uw zonnepanelen vaker laat wassen hakken de kosten hiervan vaak behoorlijk in uw rendement. Daarnaast weegt het rendement wat je probeert te behalen met het wassen van je zonnepanelen niet op tegen de kosten van bijvoorbeeld halfjaarlijks of jaarlijks reinigen.

Het meest verstandige wat u kunt doen is direct contact opnemen met uw installateur of servicepartner. Zij kunnen vaak snel een diagnose stellen en een serviceafspraak maken indien nodig.

We raden het sterk af om zelf op onderzoek uit te gaan, een zonnestroom installatie komt niet zonder gevaren en werkzaamheden dienen ten aller tijden uitgevoerd te worden door een onderlegd persoon.

Defecte(n) in zonnestroominstallaties hebben te maken met tal van redenen. Denk aan:

  • Omgevingsfactoren
  • Gebrekkige montage
  • Defecte hardware
  • Communicatie storingen
  • Installatie handleiding en voorschriften niet nageleefd
Contact

Contact en meer informatie

Verstuur een bericht

Contactinformatie

Hondsruglaan 89B

5628 DB, Eindhoven

Ma – Vrij
Zaterdag

09:00 – 17:30
12:00 – 17:00

Zonnepanelen Servicepunt 
Partners & aangesloten installateurs