Zonnepanelen Servicepunt helpt huishoudens bij beheer en onderhoud van zonne-installaties.

Honderden zonnepanelen installateurs failliet: duizenden huishoudens zonder installateur, heb jij nog garantie?

Redactie Zonnepanelen Servicepunt

29 september 2025 | update: 15:30

De afgelopen jaren zijn honderden zonnepaneel-installateurs failliet verklaard. Alleen al in 2024 ging het om tientallen bedrijven, goed voor meer dan 1 miljoen huishoudens die nu zonder actieve installateur of garantie zitten.

Voor veel zonnepaneel eigenaars betekent dit: geen aanspreekpunt bij storingen, geen ondersteuning bij garantieclaims en geen inzicht meer in de prestaties van hun installatie. Problemen zoals uitgevallen omvormers, defecte optimizers of verminderde opbrengst blijven hierdoor vaak onopgemerkt, totdat het te laat is.

Geen installateur, geen service, geen garantie!

Wanneer jouw zonne-installatie niet langer wordt gemonitord gekoppeld met nalatig onderhoud, kunnen problemen ongemerkt blijven. Zonder actief beheer loop je het risico dat:

❌ Je zonnepanelen minder opbrengst leveren door rendementsverlies
❌ Storingen onopgemerkt blijven, waardoor je systeem deels of geheel niet werkt
❌ Schade en onnodige kosten ontstaan doordat defecten te laat worden ontdekt
❌ Je garantie vervalt, omdat onderhouds- of meldingsplicht niet wordt nagekomen

Zonnepanelen Servicepunt neemt de verantwoordelijkheid over

Wij nemen als als landelijk gecertificeerd onafhankelijkservice en onderhoudspartner de verantwoordelijkheid over. We sluiten jouw installatie aan op ons monitoringsportaal, lossen storingen en defecten op en waarborgen je garanties bij fabrikanten.

Herstel van monitoring
We koppelen jouw systeem aan ons monitoringsportaal, zodat storingen en foutmeldingen weer zichtbaar zijn.

✅ Waarborging van fabrieksgaranties
Wij regelen het contact zoals garantie procedures met fabrikanten zoals SolarEdge, Enphase en vele andere merken

✅ Een centraal aanspreekpunt
Een vast aanspreekpunt voor met technische back office voor vragen, storingen en energieadvies

Waarborg je garantie vandaag nog

Wil je weten of jouw systeem nog onder garantie valt, of wil je ondersteuning bij storingen?

Ons team neemt binnen twee werkdagen contact met je op om jouw situatie door te nemen.

Na je aanvraag:

  1. Sluiten we jouw systeem aan op ons monitoringsportaal
  2. We controleren de status van jouw installatie
  3. Starten waar nodig garantieprocedures en regelen het contact met de fabrikant
  4. We komen langs voor eventuele defecten en houden je installatie in beheer 

Waarborg je garantie vandaag nog!

Wil je weten of jouw systeem nog onder garantie valt, heb je een defect, of wil je ondersteuning bij storingen? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Veelgestelde vragen

In de meeste gevallen wel. Productgarantie via de fabrikant blijft vaak behouden, maar moet opnieuw worden geregistreerd. Wij helpen je daarbij.

Ja. Zonder monitoring zie je niet wanneer opbrengst terugloopt of er fouten optreden. Wij kunnen jouw systeem weer aansluiten.

Na het indienen van uw serviceverzoek wordt en binnen 5 werkdagen telefonisch contact met u opgenomen om de situatie te inventariseren en om vervolgens een plan van aanpak op te stellen.

De doorlooptijd verschilt per serviceverzoek. We streven er naar om alle serviceverzoeken (van inventarisatie tot uitvoering) binnen 3 tot 5 weken af te handelen.

Veel defecte en problemen zijn soms op afstand, maar vrijwel altijd op locatie op te lossen met de juiste middelen en materialen. Een uitzondering hierop is defecte hardware, in dit geval wordt er een garantietraject gestart bij de producent. Als klant van Zonnepanelen Servicepunt wordt u in dit garantietraject volledig ontzorgt.

Als er extra kosten in rekening gebracht worden ter behoeve van directe serviceaanvragen worden deze altijd en tijdig gecommuniceerd. Zijn we hierin in gebreke dan zijn onze directe servicetarieven ten aller tijde leidend.